Odszkodowanie za zgubienie lub zniszczenie akt osobowych pracownika

W poprzednich artykułach wskazaliśmy narzędzia, jakich możesz użyć, jeśli Twój pracodawca nie wydaje ci Twoich akt osobowych. Niezależnie od tego, czy jest to wynikiem jego złej woli, czy też tego, że akta zostały zagubione, zniszczone w wyniku wypadku losowego, możesz ubiegać się o odpowiednie odszkodowanie.

Jak nazwa wskazuje, o odszkodowanie za zniszczenie akt osobowych przez pracodawcę pracownik może się ubiegać tylko wtedy, jeśli z tego powodu doznał szkody. Z pewnością jako szkodę można zrozumieć nieotrzymanie nowej pracy z uwagi na niedostarczenie pewnych dokumentów, które znajdowały się w zagubionych aktach np. świadectw pracy u poprzednich pracodawców. Szkodą może być także niższe wynagrodzenie pracownika w nowej pracy spowodowane niedostarczeniem któregoś z dokumentów znajdującego się w aktach osobowych. W związku z tym odszkodowanie za zgubienie lub zniszczenie akt osobowych przez pracodawcę będzie częściej przyznawane byłym pracownikom, aniżeli aktualnym pracownikom.

Przykład: Byłaś zatrudniona u pracodawcy „ABC”. Po ustaniu stosunku pracy, pracodawca wystawił i wydał Ci świadectwo pracy, ale nie wydał Ci certyfikatu potwierdzającego uprawnienia do obsługi wózka widłowego. W konsekwencji nie możesz rozpocząć pracy u nowego pracodawcy „ZYX” do momentu, aż nie dostarczysz owego certyfikatu. W takiej sytuacji doznałaś szkody i możesz ubiegać się o odszkodowanie.

Do ubiegania się o odszkodowanie za niewydanie dokumentów z akt osobowych stosuje się przepis art. 99 § 1-2 kodeksu pracy (taka analogia wynika z wyroku Sądu Najwyższego z dnia 22 listopada 1990 r., I PR 362/90).

W myśl art. 99 § 2 kodeksu pracy:

§ 2. Odszkodowanie, o którym mowa w § 1, przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni.”

Nie ma więc znaczenia, że po utracie jednej oferty pracy przez kolejne pół roku nie udało Ci się znaleźć żadnego innego zatrudnienia. Sąd przy orzekaniu wysokości odszkodowania jest bowiem związany wysokością tygodniowego wynagrodzenia pomnożoną przez sześć.

Jak pracownik może uzyskać odszkodowanie za zagubienie lub zniszczenie akt osobowych od pracodawcy

Krok pierwszy. Skieruj swoje roszczenia do pracodawcy. Roszczenia o odszkodowanie za zgubienie lub zniszczenie akt osobowych możesz wystosować także do byłego pracodawcy. W piśmie o wypłatę odszkodowania za niewydawanie akt osobowych (nawet jeśli chodzi tylko o część tych akt):

  • podaj swoje dane, a także wskaż umowę, na podstawie której byłeś lub jesteś zatrudniony u pracodawcy,

  • opisz szkodę, która powstała w wyniku niewydania przez pracodawcę akt osobowych i wykaż, że została spowodowana przez zaniechanie obowiązków pracodawcy,

  • wskaż kwotę, którą żądasz tytułem odszkodowania, pamiętając, że wysokość odszkodowania nie może przekraczać 6-krotności tygodniowego (nie miesięcznego) wynagrodzenia,

  • określ termin na wypłatę odszkodowania (np. 14-dniowy) oraz podaj sposób jego przekazania (np. poprzez podanie numeru rachunku bankowego).

Krok drugi. Jeśli pracodawca nie jest skłonny przychylić się do Twojego roszczenia o wypłatę odszkodowania, bądź też minął termin na zapłatę odszkodowania liczony od dnia doręczenia pisma pracodawcy, możesz kierować sprawę do sądu.

Autor: Adwokat Mariusz Stelmaszczyk i Aplikant Adwokacki Beata Siemieniako

kontakt: kom. + 48 697 053 659 oraz tel. 22 629 00 36

Podziel się na:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
Ten wpis został opublikowany w kategorii artykuły. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

3 odpowiedzi na „Odszkodowanie za zgubienie lub zniszczenie akt osobowych pracownika

  1. admin pisze:

    Drodzy Czytelnicy
    Zachęcam Was do komentowania tego artykułu oraz zadawania pytań, jakie Wam się nasuną po jego przeczytaniu. Na wszystkie pytania postaram się odpowiedzieć.
    Jednocześnie zapewniam, że szanuję Waszą prywatność. Adres e-mail z jakiego wyślecie pytanie lub komentarz do artykułu nie zostanie wyświetlony.

    Pozdrawiam
    Adwokat Mariusz Stelmaszczyk

  2. Magda pisze:

    Witam mam problem ponieważ moj poprzedni pracodawca zgubił wszystkie świadectwa pracy oraz szkoły. i niepoczuwa sie do odpowiedzialności. obecnie pracuje bo obecny pracodawca niewymagał tych dokumentów{agencja pracy}. Co moge z tym zrobić, ponieważ jest tam wkońcu 5 lat mojej pracy? DZIĘKUJE ZA ODPOWIEDZ

    • Beata Siemieniako pisze:

      Szanowna Pani,
      Tak, jak napisaliśmy w artykule, proponujemy wystąpić na piśmie do byłego pracodawcy z wyszczególnieniem, których dokumentów nie wydano Pani po zakończeniu stosunku pracy. Szkoda, jaka byłaby wskazana, to np. koszt wyrobienia na nowo dokumentów, których pracodawca nie chce wydać.

      Może się też zdarzyć, że po odpowiedniej analizie Pani sprawy, będą podstawy do złożenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa z art. 276 kodeksu karnego:
      „Art. 276 [Niszczenie, ukrycie] Kto niszczy, uszkadza, czyni bezużytecznym, ukrywa lub usuwa dokument, którym nie ma prawa wyłącznie rozporządzać,
      podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.” Wówczas po złożeniu zawiadomienia na prokuraturze sprawę prowadzi prokuratura z urzędu, a Pani jest uprawniona do dostarczania kolejnych dowodów w sprawie.

      Z wyrazami szacunku,
      apl. adw. Beata Siemieniako

Odpowiedz na „Beata SiemieniakoAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>